Alla inlägg under maj 2009

Av ♥ Doris♥ - 27 maj 2009 11:50

Härom helgen hade vi besök av mattebror, mattesyster och jögge från sthlm/västerås..Vi hade jättefint väder och tur var det för matte skulle nämligen upp i luften och flyga, långt,långt upp i luften!

Mattes fick på sig en jättestor ryggsäck på ryggen, jag hade lätt fått plats i den, men jag fick snällt stanna på marken..

Sen försvann hon upp i luften, långt borta som en  liten fågel tillslut bara en lite prick..När hon väl damp ner på marken igen, med en supersnygg landning,blev jag överlycklig att hon kom tillbaka!!  Vilket påhitt matte!!

Av ♥ Doris♥ - 13 maj 2009 20:22

Hej!!

Idag har jag och matte börjat en ny kurs-Rally Lydnad..

Vi fick ju en hundkurs i julklapp av mattebror och efter den så blev vi sugna på att gå en till, det är ju så roligt!!

Och jag har lätt för att lära mig saker oxå!

Rally lydnad är en blandning av lydnad, agility och freestyle. Det går ut på att följas åt på en bana med koner, och utföra olika moment under banas gång och bli poängsatt!! Idag var första gången och vi fick prova på en lättare bana...Hundfröken skulle visa för alla hur man skulle gå banan, och då fick jag uppdrag att gå fot med henne...Matte undrade nog hur det skulle gå-då jag knappt har en aning hur man går fot- men tänk vad lite korv kan göra!! Det gick skapligt för att vara första gången och fröken tyckte att jag var en häärlig hund !!  Kursen är på 7 ggr och vi ska lära oss 31 olika skyltar!! Ciao!!


Av ♥ Doris♥ - 3 maj 2009 19:07

Trots att vi bott här i 2 år nu och promenerat dagligen i  skogarna har vi aldrig varit så nära älgarna som vi var idag..

Matte och jag var ute på en promenad, och plötsligt rasslar det till , och vi ser en vettskrämd älg rusar iväg framför oss, jag blir inte ett dugg rädd, trots att den var stor, jag tar snabbt täten efter och jag hör matte vääldigt dåligt och långt bort då hon både ropar och visslar efter mig att jag genast ska komma tillbaka! Jag hinner ikapp älgen och skäller ut den sedan vänder jag och springer tillbaka till matte igen,

 med tungan långt ner på backen och en andningsfrekvens som är maxad!

Matte tar tag i mig och jag förstår att resten av promenaden blir i koppel...

Vi stannar till och ser att älgen står bara 10-15 meter ifrån oss, så vi sätter oss på huk och beundrar den på säkert avstånd,men plötsligt börjar den prata-konstiga vrål..så då bestämmer vi oss för att gå vidare.

När vi gått en bit på stigen ser vi plötsligt hela familjen älg stå mitt i stigen och glor på oss med stora ögon..

 -Aha! de har genskjutit oss, den första älgen hade alltså ropat dit sin mamma och syskon..Vi är omringade!

Matte blir  skraj och vi vänder om och vi tar en annan stig hemmåt.

Så Tyvärr, ingen älgstek idag!!


Ovido - Quiz & Flashcards